top of page

Olympus PEN-F

December 5-én megérkezett az Olympus Hungary Kft.-től a Karácsonyra szánt ajándékom…

Nem, sajnos mégsem, viszont lehetőségem volt tesztelni a http://teddprobara.hu/ keretein belül egy igazi klasszikus gépet, az Olympus Pen-F-et. Ez a csodás gép egy M.Zuiko 17/1.8-as objektívvel érkezett, ami a 35 mm gyújtótávolság kedvelőinek igazi csemege, ugyanis az érzékelő (micro 4/3) és az objektív távolságából eredően az üvegen található értéket fel kell szorozzuk kettővel, hogy megkapjuk az 35mm FF rendszerben megfelelő látószöget.

Amikor értesítettek a Fotostop Kft-től, hogy átvehetem az általam rendelt masinát, izgatottan szakadó esőben mentem érte. Kezembe véve azt mondtam magamban, igen ez egy igazi fényképezőgép. Aki szereti a retro „rangefinder” stílusú fényképezőgépeket, azoknak nem fog csalódást okozni ez az időtlen designnal megálmodott remekmű sem.

Hazaérve első teendőm az aksi feltöltése volt, mialatt jobban szemügyre vételeztem az új eszközt és már vártam, hogy kijussak a szabadba képeket készíteni vele. Ami elsőre feltűnt, hogy a gépváz mérete kicsi, de ennek ellenére nehéz a fém váznak köszönhetően. Beépített vaku nem található rajta, így külső rendszervakukkal kell megoldani, ha úgy érezzük nem áll rendelkezésre elegendő, vagy megfelelő fény.

Rengeteg tárcsa és programozható gomb található a váz felületén, amik hasznosak, de a gép kicsi mérete miatt zsúfoltnak éreztem és többször is előfordult, hogy véletlen egy másik gombot nyomtam meg, mint, amit szerettem volna.

S végre elérkezett a pillanat, akksi feltöltve, az ég derűs, napsütéses, irány a levegő!

Az első furcsaság, ami feltűnt, hogy nem tudom, úgy kézben tartani, mint a Fujim, hanem az objektív és a vázra való markolással tudom kényelmesen vinni. Amint megláttam a témát, emeltem a szemem felé a keresőt, ugyanis ez az első Pen széria, ami rendelkezik elektronikus keresővel (EVF), amiben tisztán és élesen lehet látni, amit meg szeretnénk örökíteni. A MILC rendszerű fényképezőgépeknél gyakorta alkalmazott EVF kereső legnagyobb előnye az optikai keresőkkel szemben, hogy azt a képet látjuk benne, ami el fog készülni.

Lehetőség van a hátsó kijelzője segítségével is megkomponálni a képet, ami oldalra kihajtható és forgatható. Számomra ez a fajta megoldás kényelmetlenebb, mint a hagyományosan dönthető képernyők, mert így megnöveli a gép méretét oldalra és ettől kevésbé vagyok észrevétlen különböző helyzetekben. Ami kicsit idegen volt számomra, a menürendszer, de 1-2 nap használat után már nem okozott problémát a különböző funkciók beállítása.

A fényképezőgép a gyakorlatban nálam jól vizsgázott. Ezzel a kombinációval gyorsan, halkan és pontosan dolgozott. Gyengébb fényviszonynál is viszonylag gyorsan talált élességet. Rengeteg olyan funkciót találhatunk benne, ami számos helyzetekben igazán hasznos lehet.

Gondolok itt az arc-szemfelismerésre, különböző automatikus sorozatokra, +/- 5 FÉ expo kompenzációra, rázkódásvédelemre, elektronikus zárra, csendes módra (ez tényleg hangtalan), 10 kép/mp sorozatfelvételre, programozható gombokra, előre beállított színprofilokra és nem utolsó sorban, WIFI-re, amivel könnyedén lehet áttölteni akár telefonra is a kiválasztott képeket a megfelelő alkalmazással.

Az elkészített képek minőségére sem lehet panasz. A gép zajkezelése és dinamikatartománya abszolút megfelelő. A nyers RAW (ORF) fájlok könnyen szerkeszthetőek, nem terhelték meg a számítógépet.

Hogy kik fogják szeretni ezt a gépet?

- Akik egy olyan rendszerben gondolkodnak, ami kicsi, mégis fantasztikus képminőség társul hozzá.

- Utazóknak, illetve street fotósoknak is kiváló.

- Akik a meglévő DSLR rendszerük mellé keresnek másod-vagy harmad vázat, 1-2 objektívvel.

- Olympus és retró imádóknak kötelező. :)

bottom of page